Julfest på fredag

Så nu ska pyntet fram!
Jag har köpt 3 underbara kungsgranar, en liten som hänger i taket i butiken och en jättestor som ska stå i entrén och en stor som ska vara hemma i verandan. Fast jag vill ha en i vardagsrummet också men det hinner jag nog inte, det får väl bli ett ris där istället.
Jag älskar julgranar. Känslan man får när den perfekta granen uppenbarar sig är som ett rus.
När jag växte upp kom min bonuspappa hem med någon av de sista exemplaren som stod och skämdes utanför ICA, hörngranarna...mormor hade iofs en liten gran som jag fick klä, en gång hade den mattfransar m.m.
Jag var ca 10 år när jag tog pulkan och stack och köpte en egen gran -
En stor.
Vi har två grannar som har granodlingar men nu börjar granarna bli för stora t.o.m. för mig. Annars är det kul att såga själv.
Det är så lustigt att se när folk kommer hit och ska ut i "skogen"
Det är en remsa på ca 15 meter mellan 2 vägar, ca 5 minuter från tätorten och de klär sig som om de ska till Canada och jaga björn. Sen parkerar de lite hur de vill och ställer sig och pinkar på vår uppfart, på landet kan man liksom göra lite som man vill(?)
Jag har en plastgran också. En gång när vi skulle ha nyårsfest hemma hos mig och ett par killar skulle laga maten när vi tjejer jobbade, var granen borta när vi kom hem - den ena killen var ju allergisk:-)
Vi brukar ha en gran i kalla frostiga färger (vitt, silver, blått och glas) och en i varma (röd, lila, rosa, guld)- kan inte välja.
I år har jag inte köpt några julsaker alls, förrådet börjar bli fullt, har 6 kartonger fulla.

Hepp nu ska jag hämta min underbara julgransfot, behöver en till butiken också, tipsa gärna om du vet var det finns fina.

Kommentarer

Anonym sa…
Hoppas det kommer lite fina bilder på dina granar och butiks skyltningen.
//Nyfiken på allt ditt vackra
Villa Hemma sa…
*ser liten jea på kälke med stor, fin, jämn gran* :-D
Nilla sa…
Hoppas vi får se bilder på era fina granar också =)

Trevlig helg!

Kram Nilla
Beas sa…
Vilket underbart inlägg...jag känner hur jag min egen kärlek för granar liksom väcktes till liv av ditt inlägg. Jag får en bild av dig, som likt Lotta på Bråkmakargatan släpar iväg med kälke för att hämta din egen gran. :-)

Själv är jag uppvuxen med plastgran, men när jag träffade maken började vi gå ut och hugga vår egen i hans grannes skog.

Det är en HELT annan sak ju.

Populära inlägg