fredag 4 maj 2012

Trädgård




Jag är inte så flitig som jag skulle vilja vara i trädgården. Drömmer om en mer ordningsam fast ändå lagom tuktad trädgård i engelsk stil med massor av rosor, pyramider med klematis, formklippta, uppstammade träd, en berså, rosengångar, en pergola, olivträd, fina gräs, citrusträd i krukor, lavendel som inte ser ut som skrutt, en rundel med lökväxter i gräsmattan. Örtagård utan brännässlor. Hallonhäck, jordgubbsland.
Peter grävde något muttrande 30 hål i gräsmattan igår så jag kunde peta ner överblommade lökar. Kungsängslila, krokus, pärlhyacinter och påskliljor. Vi är inte riktigt överens han och jag. Han vill gärna ta bort träd och röja lite för tufft, jag är livrädd för att det ska bli kalt och fult.
Jag har jättesvårt för trädgårdar med bara singel och plattor, många lägger sten och tror att det ska vara underhållsfritt sen. Samma sak med krukor,
det är snyggt om blommorna lever i.
Jag älskar vår gräsmatta och jag älskar att klippa den! Förstår inte varför alla rackar ner på gräsmattor.
Pratade med en bonde som berättade att regnvattnet inte har någonstans att ta vägen när alla asfalterar och lägger plattor.
När jag väl är i trädgården är det svårt att sluta, där är man här och nu, man planerar och drömmer om framtiden, längtar till blomning eller skörd.
I år tänker jag lägga mer tid i trädgården.

<3 Kram Jea <3

Inga kommentarer: