Recept från Ica-kuriren

Mina säkra receptkällor är mamma, mormor och den gamla hederliga kokboken "Vår kokbok". Jag har gammelfarmors recept uppskrivna, tänker på henne varje gång jag gör en tårtbotten eller pannkakor. Det är så mysigt, undrar var hon fick dem ifrån och hur gamla de är egentligen? Var hämtar du dina bästa recept?
En receptsökning på internet kan ju gå i stort sett hur som helst. Jag gjorde brownies med frosting på som var helt vedervärdiga. Blev allvarligt orolig för min hälsa, både gallan och blodsockret fick sig några rejäla lusingar bara efter en tugga.
Det här från Ica-kuriren ska jag prova ikväll.

Chokladbiskvier

Ingredienser ca 30 st.:

Biskvier:
250 g mandelmassa
250 g (= 3 dl i strukna mått) strösocker
90 g äggvita = 3 vitor från medelstora ägg
Chokladfyllning:
225 g mjukt smör
2 dl kallrörd marsànkräm
3 msk florsocker
1 1/2 msk vaniljsocker
2 msk kakao
Garnering:
200 g mörk blockchoklad
1 msk matolja
Så här gör du:
Riv mandelmassan och blanda med sockret. Tillsätt ovispade äggvitor, lite i taget. Rör om kraftigt.
Spritsa ut smeten i matskedsstora klickar på papprad plåt. Grädda biskvierna mitt i 175 grader varm ugn 10-15 min. Passa dem noga, det går fort mot slutet.
Lossa kakorna medan de ännu är lite varma och lägg dem med plana sidan upp att kallna.
Se till att alla ingredienserna till fyllningen har samma temperatur. Då blir risken mindre att smeten skär sig. Rör smöret mjukt och tillsätt klickar av marsànkrämen. Rör väl mellan varje klick. Blanda florsocker, vaniljsocker och kakao. Sikta ner det i smörkrämen. Blanda väl.
Bred chokladsmörkrämen lite toppigt på den flata sidan av de kalla biskvibottnarna. Ställ dem kallt. Smält chokladen med oljan och doppa den toppiga sidan i chokladen.

Av: Hillevi Bager Falk, Kerstin Thorvald

Kommentarer

Anonym sa…
Mmmm receptet på biskvierna lät riktigt gott! Blev de lika goda på riktigt?

Jag är kokbokoman och har hur många kokböcker som helst. Men inte tusan följer jag någonsin ett recept, jag köper dem för de fina bildernas skull.

Populära inlägg